W przygotowaniu - Stoły do gier – Biasov.pl

W przygotowaniu

Szanowni Państwo staramy się ciągle poszerzać naszą ofertę w związku z czym pracujemy nad kolejnymi modelami oraz poszerzeniem funkcjonalności stolików do gier. Obecnie w przygotowaniu mamy

  • blaty do modelu Biasov:

    Gra literowa

    Gra literowa

    Backgammon

    Backgammon
  • model INTEGRA, który dziÄ™ki blatom umożliwiajÄ…cym gry planszowe, pozwoli miÅ‚o spÄ™dzić wieczory w rodzinnym lub koleżeÅ„skim gronie.
  • oraz stolik przystosowany do gry w Carrom.

W związku z przygotowaniem powyższego modelu, dzięki uprzejmości autorów i graczy Carrom ze strony http://www.carrom.com.pl możemy przybliżyć Państwu zasady, tej jakże fascynującej, acz mało jeszcze znanej w Polsce gry.

Zasady gry Carrom

W carrom mogą grać dwie albo cztery osoby. Jeśli jest dwóch graczy, siadają na przeciwko siebie. Jeśli gra się w cztery osoby, partnerzy siadają na przeciwko siebie.

Grę rozpoczyna się od odpowiedniego ustawienia krążków, zgodnie z poniższym rysunkiem. Do gry wykorzystuje się 9 krążków białych, 9 krążków czarnych oraz 1 czerwony. Czerwony krążek zwany 'królową' powinien być umieszczony na środku stołu. Następnie białe krążki powinny w uproszczeniu być ułożone w formie litery Y, z jednym ramieniem skierowanym na wybraną łuzę.

Zasady gry  Carrom

Podczas gry żaden z graczy nie może zmienić miejsca. Gracz, który zaczyna grę wbija do łuz krążki białe. Jego przeciwnik ma więc krążki czarne. Celem gry jest wbicie wszystkich własnych krążków do którejkolwiek z łuz jako pierwszy. Krążki wbijane są za pomocą tzw. 'strikera' - krążka większego od pozostałych.

Za każdym razem gracz ustawia 'srikera' w taki sposób aby krążek dotykał obydwu linii bazowych lub zakrywał całkowicie okręg na końcach tych linii lub nie dotykał go w ogóle. Oprócz tego 'striker' nie może przekraczać linii przekątnych narysowanych na stole.

Zasady gry  Carrom
Poprawne ustawienie striker'a

Zasady gry  Carrom
Niepoprawne ustawienie striker'a

Gracz uderza w 'strikera' palcem. Sposoby uderzania 'strikera' są właściwie dowolne, ale musi on być koniecznie uderzony a nie pchnięty. Podczas gry nie można przesuwać się z krzesłem i tym bardziej wstawać.

W uderzeniach ''do przodu'' można użyć 'palca wskazującego', 'palca środkowego' lub zastosować 'uderzenie nożycowe'. Przed uderzeniem należy postarać się dotykać 'strikera' paznokciem, aby być pewnym, że krążek poleci w odpowiednim kierunku. Dzięki temu uderzenie będzie precyzyjne i niebolesne.

Zasady gry  Carrom
W uderzeniach ''do tyłu'' można tylko używać kciuka lub 'uderzenia nożycowego'

Zasady gry  Carrom
Przymierzając się do uderzenia należy pamiętać, aby żadna cześć Twojego ciała poza dłonią (od palców do nadgarstka)nie przekraczała linii przekątnych wyznaczonych na stole i ich przedłużenia.

Zasady gry  Carrom
Uderzenie niepoprawne

Gracz może wbijać czerwony krążek 'królową' jak tylko wbije swój pierwszy krążek w kolorze. Bezpośrednio po wbiciu 'królowej' gracz musi wbić jeden ze swoich krążków. Jeśli wbije 'królową' ale nie wbije następnie swojego krążka, 'królowa' wraca na środek stołu, a ruch ma przeciwnik. Jest obowiązek prawidłowego wbicia 'królowej' przed wbiciem swojego ostatniego krążka.

Zwycięzca partii otrzymuje po 1 punkcie za każdy krążek przeciwnika, który pozostał na stole. Jeśli zwycięzca prawidłowo wbije 'królową' otrzymuje dodatkowo 3 punkty. Jeśli natomiast 'królowa' została wbita przez przegranego nikt nie dostaje dodatkowych punktów.

W carrom gra się do 25 punktów lub do 8 partii w zależności, co pierwsze nastąpi. Zawodnik, który przekroczy 22 punkty, nie otrzymuje już żadnych punktów za wbicie 'królowej'.

Jeśli gracz wbije do łuzy 'strikera', traci ruch, a jeden z jego wcześniej wbitych krążków wraca na środek stołu.

  • JeÅ›li gracz wbije do Å‚uzy 'strikera' i jednoczeÅ›nie swój krążek, nie traci ruchu, ale dwa z jego wczeÅ›niej wbitych krążków wracajÄ… na Å›rodek stoÅ‚u.
  • JeÅ›li gracz wbije jednoczeÅ›nie 'królowÄ…' i jeden ze swoich krążków (niezależnie od kolejnoÅ›ci), wbicie 'królowej' uznaje siÄ™ za prawidÅ‚owe.
  • JeÅ›li jakiÅ› krążek znajdzie siÄ™ poza stoÅ‚em, należy go ustawić na Å›rodku stoÅ‚u.
  • Krążki stanowiÄ…ce karÄ™ za wbicie strikera przywracane sÄ… do gry przez przeciwnika w obrÄ™bie koÅ‚a zewnÄ™trznego. Krążki które wypadÅ‚y poza stół oraz króelowa przywracana jest do gry przez jednego z graczy (lub sÄ™dziego) jak najbliżej Å›rodka stoÅ‚u.
  • JeÅ›li gracz wbije ostatni krążek przeciwnika przegrywa partiÄ™.
  • JeÅ›li gracz wbije swój ostatni krążek przed wbiciem 'królowej' przegrywa partiÄ™, a przeciwnik zdobywa 3 punkty za 'królowÄ…' oraz po 1 punkcie za każdy pozostaÅ‚y na stole krążek